Tillbaka från sommarens semester vill jag passa på att hälsa dig välkommen åter med detta nyhetsbrev.

Vi har en spännande höst framför oss, och det första jag vill nämna är förstås den nationella konferens, Fossilfritt Flyg-dagarna, som vi står bakom. Den går av stapeln 25 – 26 september i Karlstad. Har du inte anmält dig är det hög tid att göra det! (Du hittar länk till anmälan här).

En lång rad framstående aktörer är redan anmälda, bland andra LanzaTech, Karlstad Energi, Karlstad Airport, Södra, RISE, SAS, Swedavia, Centern, Energimyndigheten, Learningwell, Luleå Tekniska Universitet, PaperProvince, Avinor, ELISE, Luftfartsverket, Piteå Sciencepark, RISE Processum, Wingefors, IVL, Transportföretagen, EFS, KLM, Region Värmland, BioShare AB, Fly Green Fund och Heart Aerospace.

Kring just Heart Aerospace, med grundaren Anders Forslund, har intresset exploderat de senaste månaderna, inte minst i Almedalen. Vi på Fossilfritt Flyg 2045 har på nära håll bevittnat den mycket snabba förflyttning som frågan om elflyg gjort under våren. I vårens första workshop var tron på elflygets möjligheter svag hos deltagarna, men bara några månader senare hade det hänt så mycket inom området att det i vårt nätverk pratades om ett scenario där elflyget skulle kunna täcka så mycket som 50% av inrikesflyget på fem års sikt. Heart Aerospace passerade under våren nålsögat att få finansiering av ett av de mest kända investmentbolagen i Silicon Valley, tätt följt av en investering från Sveriges egna EQT. Vilken resa! Jag och Anders Forslund för nu en produktiv dialog om vi ska kunna stötta varandra, och utvecklingen mot ett fossilfritt flyg, utan att de olika lösningarna ställs mot varandra. En satsning på endast elflyg eller endast bioflygbränsle (eller andra lovande lösningar som elektrobränsle) begränsar våra möjligheter. Vi vill att de olika möjligheterna ska komplettera varandra snarare än konkurrera med varandra.

Ibland verkar det vara lättare att driva en linje istället för att ta sig an hela frågan, men det måste vi klara av. Vi kommer att behöva ha med alla lösningar om vi vill fortsätta att flyga!

Under våren exploderade också begreppet flygskam – ett begrepp som även gått på export. Vågar vi fortsätta flyga? Har vi någon framtid kvar då? Få flyger bara för sakens skull, utan att ha en anledning. Nej, vi flyger för att möta släktingar, att lära oss något nytt, ta hem affärer från en marknad långt bort eller åka till riksdagen för att föra fram våra åsikter. Jag tror till och med att flyget är bra för att skapa fred i världen. När vi reser och träffar människor i andra länder andra inser vi att vi har mer gemensamt än det som skiljer oss åt. Att resa leder också till nya tankar, till handling och till innovation, medan skam ofta förlamar. Men, det är också så att flyget kanske inte passar till alla resor. Ibland är det kanske bättre att vara med på Skype, eller att ta tåget. Mellan min hemstad Karlstad och Stockholm är tåget det jag väljer, men ska jag till Sundsvall eller Ö-vik så är jag glad att flyget finns. Det är också till Sundsvall som den vanligaste flygningen från Karlstad går, och den tror jag är viktig eftersom den binder ihop skogsindustrierna i våra respektive län.

Sedan jag kom åter från semestern har jag hunnit med en kort turné i södra Sverige. Det är så mycket positivt på gång! Vi kommer att få höra och se mer om det under hösten. Håll utkik på vad de gör i Kalmar till exempel. De kommer att lansera sitt arbete för fossilfritt flyg under Kalmarsundsveckan. Vilka fina resultat de nått så här långt, med utgångspunkt i den kommunala upphandling som gjordes för några år sedan. Kalmars exempel visar att BioJetutredningens förslag verkligen kan fungera. Det ger energi och inspiration – och förhoppningsvis flera efterföljare. Vi kommer att prata mer om hur vi tillsammans bygger affärsmodeller under vår konferens. Där kan både Kalmar och din egen organisation/kommun/region visa upp en idé man vill sprida i vår utställning. När du deltar kommer du också att få stora möjligheter att prata med representanter för de projekt som redan är igång. Om du är med i något projekt som rör fossilfritt flyg och vill visa vad ni gjort så hör av dig till Alina.Hagelqvist@ri.se.

Under konferensen så kommer vi också att ha studiebesök, workshops och paneldiskussioner, samt många spännande föredragshållare. Vi bygger också vidare på vårens intensiva trendarbete genom att i en workshop utveckla trenderna vidare till scenarier – olika möjliga framtider för fossilfritt flyg. För dig som varit med i trendarbetet är det extra spännande att vara med där. Jag vill också nämna att vi är måna om att skapa en interaktiv konferens, där du får komma till tals. Det finns många tillfällen att prata och diskutera med andra deltagare. Ju fler från vårt ekosystem som deltar, desto mer spännande blir det – så det är viktigt att du kommer! Slutligen vill jag uttrycka min glädje över att Jennifer Holmgren, vd för LanzaTech, är konferensens keynote speaker. Hon är en av de få som har gjort resan från start-up till “Changing the world”-företag, som Fortune beskriver henne och hennes arbete i en artikel (du kan läsa den längre ner i nyhetsbrevet, i vår omvärldsbevakning). Lanzatech fick nyligen en investering på 72 miljoner dollar av det danska investmentbolaget Novo Holdings. Mycket händer runt LanzaTech nu, som deltagare blir du bland de första som får höra det senaste.

Missa inte det!

Pin It on Pinterest

Share This