Vi har redan 11 projekt på gång som ska gynna en mer hållbar framtid för flyget. Dessa fick redan i höstas stöd från Energimyndighetens utlysning. I början av mars i år genomfördes utlysning nummer 2. Där är det 20 projekt som sökt om stöd – så ett stort intresse finns att hitta lösningar för ett mer hållbart flyg.

Det som är extra spännande, och dessutom nödvändigt, är att det är sökande från flera olika teknikvägar – som Alcohol-to-jet, Fischer-Tropsch, men även vägar som ännu inte är certifierade som olika lignin-lösningar. Det är några projekt som kan producera och leverera inom 2-3 år och några som kommer behöva 7-10 år på sig.

Du kan läsa mer om det Matchmakingevent som vi genomförde inför Energimyndighetens ansökan i mars. Vi kommer att se till att sprida information om de utlysningar som kommer på vår kommande portal som det byggs på för fullt för tillfället. Om du hör om någon utlysning som du tycker vi borde tipsa om så hör av dig.

Dessutom har det kommit in flera ansökningar runt Power-2-X. När jag precis började arbeta inom bioflygbränsleområdet så blev jag inbjuden till en konferens i Montreal för att prata om affärsmodeller i allmänhet och Fly Green Fund i synnerhet (som jag då var vd för). Det visade sig att jag var talarare under lunchen, med 1500 sittande lunchgäster. Egentligen var det inte jag som var höjdpunkten utan det var kvinnan bredvid mig som skulle få pris. Jennifer Holmgren fick Rosalind Franklin Award. Jag kände inte till hennes verk innan men efter det började jag följa henne. Om du inte lyssnat på henne så kan jag rekommendera dig att göra det. Sök på hennes namn på YouTube. Hon pratar om att allt kol borde ha samma värde – oavsett om det är i formen av diamanter eller koldioxidutsläpp. Tillsammans med sitt företag LanzaTech, har hon tagit fram en teknik som samlar in koldioxid i luften, som de tillför hållbart tillverkad el, via Fischer-Tropsch teknik omvandlas det sedan till bland annat bioflygbränsle. I höstas flög Virgin Air och Sir Branson på det!

Maria Wetterstrand har tillsammans med Andreas Kannesten och Anna Olofsson lämnat över Bio-Jet utredningen till regeringen. Det har varit kul och givande att vara med i arbetet att ge återkoppling på den tillsammans med de övriga experterna. Jag tycker också att vi kom fram till bra förslag som vi nu får hoppas att politikerna antar och genomför. Det skulle betyda mycket för hur snabbt vi kan få till produktion i Sverige. Du hittar artiklar om det i omvärldsbevakningen, samt en länk till utredningen i notisen i slutet av nyhetsbrevet.

Vi har smugit igång vår verksamhet tillsammans med de 20 företag som var med i vår projektansökan. Vad vi gjorde på vår första workshop kan du se nedan. Men vi nöjer oss inte med att vara 20 företag. Vi tror på att desto fler som engagerar sig och är med, desto bättre resultat kommer vi att få. Så är du intresserad av ett fossilfritt flyg, anmäl dig! Då får du vara med och påverka så vi når fossilfritt inrikesflyg 2030 och att alla flyg som lyfter från svenska flygplatser 2045 gör det med fossilfria lösningar. Anmäl dig också som trendspanare, och till vår trendspaningsworkshop 15 maj där vi ska arbeta med våra trender och ta fram de viktigaste! Det här kommer att ligga till grund för vårt fortsatta arbete – vill du vara med från början så är det nu det ska ske!

Fossilfria flyghälsningar

Maria, Klusterledare för Fossilfritt flyg 2045

Pin It on Pinterest

Share This