Tänk vad ett år kan gå fort och ändå innehålla så mycket. I år har lärt oss att det finns något som heter flygskam, men också elflyg. I januari hade vi en workshop där vi hade med Mauritz Andersson som berättade om elflyg. Då var kommentarerna att det här låg långt fram i tiden – det var nästa science fiction. Samma reaktion som när vi började prata om bioflygbränsle för drygt sex år sedan. Samtidigt så har både Swedavia, Kalmar Öland Airport och Jämtkraft fått med sig flera aktörer och gjort upphandlingar för bioflygbränsle i år. Och de fortsätter så hör av dig till någon av dem om du vill köpa in dig på bioflygbränslet. Både på SAS och BRA kan du köpa bioflygbränsle till alla dina flygresor.

 

Det har också pratats en hel del om klimatkompensering och det har nästan blivit standard att reseföretagen betalar det för din resa idag. Vad är då skillnaden mellan klimatkompensering och klimatreducering? Ja det första kompenserar det vill säga du köper in dig i ett projekt som minskar utsläppet av koldioxid, men du minskar det inte inom flyget. Om du istället klimatreducerar så är du med och reducerar utsläppet från flyget. Du kan läsa mer om klimatkompensationer och vad det är här! Det bästa är som jag ser det att klimatreducera, men det är inte alltid som pengarna räcker till det. Räkna med ca 300:-/flygtimme om du ska reducera och några 10-or om du klimatkompenserar. Den stora skillnaden som jag, vid klimatreduktion, är också att vi visar att vi som företag eller privatpersoner är villiga att betala det extra det kommer att kosta att vara med och transformera flyget. Om du flyger med ett bolag som inte erbjuder klimatreduktion själva så kan du också vända dig till Fly Green Fund där du också kan köpa bioflygbränsle för din resa. Läs mer om det här!

Som du som läser det här säkert redan vet så är inte problemet att vi inte vill betala för oss och flyga på bioflygbränsle utan att det produceras för lite. Därför är det extra kul att du i vår omvärldsbevakning kan läsa bland annat om att SAS skriver ett off-takeavtal med GEVO för att produceras bioflygbränsle och att det jultomten har kommit med miljoner till Treepower. De har fått pengar för att utveckla hållbart flygbränsle i Norrbotten. Så även här börjar det hända nu. På vår konferens i september hade vi bland annat bjudit in de sjutton projekt som fått pengar via Energimyndighetens utlysning för utveckling av bioflygbränsle i Sverige, så det finns hopp om att vi ska klara 2030 målet med fossilfritt flyg!

Men tillbaka till årets snackis – elflyget. Är det verkligen något som kommer? Ja under året så har vi sett flera företag – både stora och små – presentera sina planer och/eller flugit med elflyg (se även mer om detta i omvärldsbevakningen). Vid två tillfällen under året har vi flugit elflyg i Sverige! Dessutom har vi lärt oss att även här kommer Sverige vara med som föregångare och visa vägen. Inte minst med projektet ELISE och genom företaget HEART Aerospace som jobbar på att få fram Sveriges första elflyg. Redan nu står en motor och går i Hearthangaren på Säve flygplats. 2022 ska ett första elflyg vara framme och 2025 säger Anders Forslund, vd och grundare av Heart att deras första flyg ska vara klart för kommersialisering. Och vi har bildat det Nordiska nätverket för elflyg (NEA) som du kan läsa mer om här!

Vi är på rätt väg och mycket händer ändå går det för sakta. Vi måste få till större förändringar om vi ska klara Parismålet. Vi måste vara ”Carbon smart” som Jennifer Holmgren, vd för Lanzatech, sa när hon besökte oss på Fossilfrittflygdagarna. Det kräver både teknik och beteendeförändringar. Som jag och Malin Strand (Fossilfritt Sverige) sa när vi invigde Fossilfrittflygdagarna i höstas – vi måste göra det vi kan redan idag. Ibland kanske vi väljer att ta ett Skypemöte istället eller köra mötet på länk som vi gjorde under COP25 där en del av oss medverkade från Norrskenslokaler i Stockholm och en del var på plats i Madrid. Och ibland väljer vi att flyga och då kan du redan idag köpa bioflygbränsle, välja direktflyg, ta med oss mindre bagage, välja flygbolag med nyare flygplan som har mer bränsleeffektiva motorer etc.

Vi har inte hittat den perfekta lösningen än så vi måste samtidigt fortsätta att utveckla olika typer av bränslen – som bioflygbränsle, elektrobränsle, men också el- och vätgasflyg. Som nämnts tidigare så är det på gång, men går utvecklingen för långsamt ändå för att vi ska nå Parisavtalet? Det här är knepigt tycker jag – vi har redan lösningar, men de är inte implementerade. Rent krasst skulle det vara bra om vi slutade flyga tills de är på plats, men då är det en stor risk att flygbolagen som vill göra skillnad har så dålig ekonomi så de inte kan göra de nödvändiga investeringarna. Och de flygbolagen finns här hos oss och här minskar flygandet. Medan det i stora delar av världen ökar. Så rent logiskt så behövs vår svenska flygbransch (både flygbolag och flygplatser som gör ett fantastiskt arbete genom att visa vägen mot ett mer hållbart flyg) för att göra det globala flyget mer hållbart.

Vi kan, och ska som jag ser det, gå före och visa att det är möjligt. Det kan vi inte om vi slutar flyga. I Sverige, och Norden, har vi resenärer som vill flyga mer hållbart, en flygbransch som redan jobbar för att bli mer hållbar – så det som behövs nu är modiga politiker som ställer krav. Tyvärr var det inte vad vi fick se i Madrid under COP25 – där fanns mer att önska.

Min önskan till tomten är att Norden tar ledningen. Att våra nordiska regeringar går före. Tillsammans blir vi i Norden den elfte största ekonomin i världen – då kan vi göra skillnad på riktigt. Så kära tomten kan du se till att våra nordiska länder tillsammans väljer samma mål som Norge har och ser till att hela Nordens inrikesflyg går med elflyg  senast 2040? Då kan vi, om vi utgår från dagens utsläpp, minska koldioxidutsläppen med 2 miljoner ton. Det skulle öka incitamenten att börja tillverka elflyg ännu mer. Det skulle då kunna leda till en mer hållbar infrastruktur i flera länder som idag inte har så utvecklad infrastruktur. Det är idag 80% av världens befolkning som inte har varit på en flygplats. Jag tänker mig samma utveckling som inom telekom där utvecklingsländerna kunde hoppa över teleledningar och gå direkt på mobiltelefoni. Vi skulle kunna bidra till att de kan hoppa över fossiltflyg och gå direkt på elflyg. Då är vi med och utvecklar världen mot en mer hållbar framtid på riktigt!

Men för att klara detta måste vi bli fler och då både som aktörer i Fossilfritt flyg 2045 – så in och anmäl dig på hemsidan – och i vårt projektteam så in och sök vår tjänst som projektledare!

Tills vi hörs igen önskar vi er alla en god ledighet och mycket vila,

Maria